Η αναζήτηση του επόμενου συστήματος αυτοπροστασίας για τα 121 F-16 Viper της πολεμικής αεροπορίας: Ποιο είναι το παρασκήνιο και πού εστιάζει η μελέτη. Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΙΔΕΡΗ – HELLAS JOURNAL – Αθήνα
Την στιγμή που η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία παράγει με τον απαιτούμενο ρυθμό F-16 Viper για τις πολεμικές Μοίρες, στο αεροπορικό επιτελείο γνωρίζουν και αναζητούν την λύση για τις επιπλέον ανάγκες που δημιουργεί η 4,5 γενιά αεροσκαφών.
Ίσως το πιο κομβικής σημασίας πρόγραμμα είναι αυτό του νέου συστήματος αυτοπροστασίας που πρέπει να τοποθετηθεί στα νέα F-16. Το αεροπορικό επιτελείο ήδη έχει θέσει ερωτήματα προς την αμερικανική πλευρά, η οποία έχει τοποθετήσει στο τραπέζι τρεις διαφορετικές σουίτες υπόψιν την ελληνικής πλευράς.
Το πιο χαμηλό κόστος από τα τρία έχει το πιστοποιημένο στα F-16 Block 70/72 «Viper Shield».
Το πιο εξελιγμένο που θυμίζει σε πολλά το σύστημα αυτοπροστασίας του F-35 είναι στο Storm EW, ενώ υπάρχει ακόμη μια πρόταση το λεγόμενο IVEWS το οποίο όμως πρόκειται να εφαρμοστεί και στα τουρκικά F-16 Viper.
Το κομμάτι που ταιριάζει στο παζλ των ελληνικών Viper είναι το προηγμένο σύστημα αυτοπροστασίας που θα μπορεί ν’ ανταποκριθεί στις αναδυόμενες απειλές, να σταθεί απέναντι στα εξελιγμένα αντίπαλα όπλα και να έχει όλο το πλέγμα που χρειάζεται στο δικτυοκεντρικό περιβάλλον, ώστε ν’ αντιμετωπίζονται πολλαπλές απειλές αλλά και άγνωστα όπλα.
Στο πλαίσιο της αναζήτησης για την αντικατάσταση του ASPIS II, η πολεμική αεροπορία βλέπει με θετικό μάτι και τις προτάσεις που φτάνουν στο επιτελείο της από το Ισραήλ.
Η ισραηλινή «σφήνα»
Ήδη τα δείγματα γραφής στην συνεργασία που εξελίσσεται για την τοποθέτηση του φακέλου των πυραύλων Rampage και των συλλογών Spice στα ελληνικά F-16 Viper της Σούδας είναι πολύ θετικά, με τους Ισραηλινούς να δείχνουν το μέγεθος της τεχνογνωσίας που διαθέτουν για τ’ αεροσκάφη του τύπου αυτού.
Και επειδή πολλά από τα απάρτια των ισραηλινών F-16 έχουν αντικατασταθεί με αμιγώς εγχώριας κατασκευής συστήματα, γίνεται πλήρως αντιληπτό ότι αυτά μπορούν- κατόπιν της άδειας του κατασκευαστή- να εφαρμοστούν και σ’ άλλα μαχητικά του τύπου συμμαχικών κρατών.
Σύμφωνα με πληροφορίες, σημαντική παράμετρος για το συγκεκριμένο βήμα που αφορά την ελληνική πραγματικότητα είναι το κόστος, γεγονός που έχει ήδη φανεί από την διαπραγμάτευση που έχει γίνει για την αναβάθμιση των 38 F-16 Block 50.
Στο αεροπορικό επιτελείο γνωρίζουν τι είδους οικονομικές δυνατότητες υπάρχουν κι αυτό το κοινοποιούν σε κάθε συνομιλητή τους.
Τις ισραηλινές προτάσεις στο ελληνικό επιτελείο τις βλέπουν με θετικό πνεύμα τόσο για το κόστος σε σχέση με τις αμερικανικές, όσο και για το γεγονός ότι έχουν δοκιμαστεί πλήρως στο πεδίο, κυρίως στις αεροπορικές επιθέσεις κατά της Τεχεράνης.
Στο ίδιο πλαίσιο των διαπραγματεύσεων κινούνται και τα δεδομένα πέριξ των ατρακτιδίων (Pods) που είναι απαραίτητα για τα F-16 Viper.
Ο εντοπισμός, η αυτόματη ιχνηλάτηση, η κατάδειξη στόχων σε ιδιαίτερα μεγάλες αποστάσεις, είναι ορισμένες από τις επιπλέον δυνατότητες που αναζητά η πολεμική αεροπορία μέσω των σύγχρονων ατρακτιδίων ώστε να εγκαταλείψει το μουσειακό Lantirn.
Και στον τομέα αυτόν πέραν των λύσεων που προσφέρουν οι Ηνωμένες Πολιτείες, ως «σφήνα» έχουν τοποθετηθεί και οι Ισραηλινοί οι οποίοι έχουν τις δικές τους προτάσεις για τα F-16 Viper.
Κατά συνέπεια, πέραν του ατρακτιδίου Sniper που θα ήθελε το αεροπορικό επιτελείο, υπάρχουν επιπλέον προτάσεις από ισραηλινές εταιρείες.
Αρμόδιες πηγές έλεγαν μάλιστα, ότι τώρα που η Μ. Ανατολή μπαίνει σε μια εντελώς διαφορετική ημέρα, μετά από δυο χρόνια πολέμων ανοίγει και ο δρόμος των συνομιλιών ώστε να διευθετηθούν ανοικτές υποθέσεις που αφορούν την ενίσχυση της άμυνας και που είχαν παγώσει λόγω της δραματικής κατάστασης στην Λωρίδα της Γάζας.
